Thursday, May 3, 2012

Memilih Jalan A @ B ??

Untuk membuat keputusan mmg bukan mudah..lebih2 lagi apbla keputusan yg melibatkan byk pihak..byk hati yg perlu dijaga...but at the end, you need to decide which 1 is the best answer for you...perlu bulatkan hati, tekad dan yakin dgn jalan yg dipilih..bagaimana nak yakin?? Minta petunjuk dari ALLAH...serahkan jiwa dan raga pada ALLAH...yakin la jawapan yg bakal dapat itu adalah terbaik buat diri dan orang tersayang..

Saya juga pernah membuat keputusan yg amat sukar....iyerla hidup dah dekat 30 tahun...byk keputusan yg harus dibuat...

STORY 1

Selpas habis matrikulasi saya dapat sambung blajar di UNIMAS, degree mechanical engineering. Tapi lepas 1 sem, saya tidak dapat results yg bagus. Jadi ade 2 options, teruskan degree tapi dlam bidang engineering jugak...saya mmg tak minat dalam bidang nie dan saya telah merayu untuk tukar bidang lain. Namun Dekan tak luluskan....bidang yg boleh dipilih adelah electrikal atau civil ENGINEERING...waddduuhhhh !!! saya tak mau engineer!! dan Dekan bg pilihan terakhir, ambil Sc makanan atau social....saya tak mau SAINS....waktu nie, mmg saya nak berhenti blaja dan trus bekerja...sbb ape yg saya nak tak dapat.. ayah dan ibu yg byk memberi sokongan UNLIMITED dan tanpa jemu untuk saya sambung belajar...dun give up...saya ade pilihan lain iaitu keluar dr Unimas dan masok Univ lain tp dgn kelulusan diploma...maksud nye, Saya kene ambil diploma 3 yrs, dan kalo nak smbung degree 2- 3 yrs....brape tahun saya habiskan mase di alam universiti?? Dan saya mmg ikot je ckp ibu dan ayah keranan yakin dgn mereka...alhamdulillah, dah berjaya dpt diploma dan degree seperti yg diidamkan 10 tahun dulu :)


Bila alam perkahwinan juga saya selalu menemui jalan buntu kerana terpaksa memilih untuk dgr suggestion Suami atau parents??? huhuhuhuhuhuhuuu menci saya...dan slalu nye saya akan mendgr kate Suami.... nasib baik parents paham kedudukan saya...iyerla, suami tuu kan penentu syurga atau neraka seorang isteri.. Dan saya perhatikan Suami saya kalo buat keputusan, pasti akan bertanye pade mak dan ibu dulu...both mommy kandung and mommy in law...bagus kan?? hihihi... mungkin nak dapat keberkatan dr yg Esa...

Kesimpulan : Sebelum buat keputusan, dgr smua pendapat...tak semestinye kene ikot semua pendapat tuu...tapi yg paling penting dgr la nasihat yg lebih priority dlm hidup anda..contoh parents or husband....dan minta petunjuk sungguh2 dari Allah...Insyallah bile senang je buat keputusan, maksud nye Insyallah keputusan itu adalah terbaik buat semua pihak...








2 comments:

  1. ikut cakap suami adalah yang utama bg seorang isteri kan...nasib la parent paham...moga dapat kecapi apa yg diimpikan...:)

    ReplyDelete
  2. Jum buat bisness bersame2 :)

    ReplyDelete