Thursday, January 7, 2016

Mengandung 31 minggu- posisi Kepala Baby

Alhamdulillah i oll baru check up tadi di KKIA berhampiran dengan rumah.
Results adalah seperti berikut :

1) Berat badan turun
2) HB darah pun turun
3) Berat dan pnjang Baby ok
4) Perot mama kecik
5) Kepala baby di atas

Huuaaaaa bile dengar je baby kepala di atas, rase mcm down sikit..
Sikit je la... sebab mama tak boleh lama2 nak ikot emosi sedeh kan... nanti baby comel pun berduka..
Balik je rumah terus research di Google ape kah tips2 untuk mengubah posisi baby ke arah yg betol..

TIPS MENGUBAH POSISI BABY SONSANG KE POSISI YANG BETOL

1. BERSUJUD - Mama berada dalam posisi sujud, mcm kita bersolat tuu.. buat posisi sujud ni at least 15-20 minit setiap hari.. ada yg suggest buat 1 time 20 minit, ada yang pesan buat 5 mins...then sambung lagi... ikot keselesaan mama di luar sana ye.

2. BARING MENGIRING KE KIRI - Semenjak pregnancy kali ni i oll mmg suke baring mengiring ke kanan.. selesa ke arah kanan... so semenjak jumpe doc KKIA hari tuu, i oll dah baring ke kiri..cuba dan usaha..

3. SOLAT HAJAT - Selalu la buat solat Hajat dan sunat yang lain.. membanykkan baca yassin dan ayat2 al Quran... berdoa agar posisi baby di kedudukan yang betol bila sampai waktu nya.

4. BERBUAL DENGAN BABY- Pujuk baby dalam perot, agar turun ke bawah so nanti senang mama nak melahirkan baby bila tiba saatnya..

5. LETAK ICE PACK - Selalulah letak ice pack di atas perot bhgn kepala baby tuu... baby tak suke cuaca sejuk, oleh itu baby akan ade tendency untuk bergerak ke bawah ke tmpat suhu yg lebih suam..

6. MAINKAN MUZIK- Letak audio di bahagian bawah perot, sebab baby suke ke arah muzik/ bunyi2 yang merdu ... kalau untuk kita yang muslim ni perbanyakkan dengar alunan zikir dan alQuraan..tapi sekali sekala tak salah kalau kita nak bg baby dengar muzik yg merdu n slow... letak audio ke bahagian bawah perot.

I oll dah start buat smua di atas...
minggu 36 baru boleh scan lagi...dan kita tgk ye... Insyallah baby comel mama akan ke posisi yg betol... kalau masih di posisi yang sama, tak pe la...i oll redha...

Mama nak jumpe kamu baby comel!!

No comments:

Post a Comment