Friday, April 25, 2014

Nikmat dari Allah

Kami sekeluarga di KLIA, 12 March 2014.

Di saat 1 dunia sedang berkata tentang insiden MH 370, aku tidak dapat menafikan ade rase kegusaran sebelum ibu ayah berangkat ke Istanbul. Gambar di atas adalah malam sebelum ibu ayah berangkat ke Istanbul. Keluarga dari Rembau, Ika n Rean dan tak lupe juge di saat2 akhir Sakinah n Huda sempat berjumpe ibu ayah di KLIA.

Alhamdulillah ibu ayah selamat sampai ke destinasi. Memang dah lama ibu ayah idamkan untuk ke bumi abiya ini. Perancangan dibuat sebelum Raihan berkahwin namun terpaksa di tundaa sebab nak uruskan majlis Kahwin Raihan. Tahun 2014, perancangan ibu ayah ke Istanbul dan mengerjakan umrah sekaligus telah menjadi kenyataan. Aku gembira walaupun aku tidak dapat menanggung perbelanjaan honeymoon ibu ayah, tapi aku gembira dan bersyukur kerana semua urusan mereka dipermudahkan. Alhamdulillah.

Sepanjang 15 hari ketiadaan ibu mmg la huru hara sedikit kami sekeluarga..Terutama kes setiap pagi sebelum pergi kejer dan setiap hari jumaat. Selalunya setiap pagi kami akan hntar princesss Qisya n Marissa ke umah ibu, dan suamiku akn menghantar ku ke opis. Tapi disebabkan ibu tiada, maka hari2 aku akn bawa keter ke opis dan setiap kali lunch aku akn balik umah hntar kereta. Sebab nye, kadang2 suamiku akan gune keter untuk urusan beliau pulak. Jadi both princess akn ikot suamiku. Bila time friday prayer pulak, aku akn bw princess ke opis sementara suami ku akn ambil mereka setelah habis friday prayer. Ohh Ibu , besar pengorbanan mu......

Sekembalinye ibu ayah ke Malaysia, kami sekeluarga menghadiri majlis kahwin sepupu di Johor. Rancangan asal, ibu ayah , Raihan dan Ika akan naik 1 keter, aku sekeluarga 1 keter. Unfortunately Ika ade urgent kejer, biasela accountant akhir bulan mmg bz sgt2. So Raihan dan Ika tak ikot pergi Johor. Di sebabkan ayah masih penat , jet lag gitu sebab baru 2 hari kembali dari umrah maka ayah masih lagi tak hilang rase penat. Jadi kami buat keputusan untuk car pool dgn pakcik dari Rembau. Disebabkan pakcu ade syif malam, maka tidak dapatla kami berada lama di umah pengantin. Memang kehadiran kami mcm tetamu la hari tu. Maaf, keadaan ibu ayah sgt penat, dan saya sekeluarga menumpang kereta org jadi terpaksa ikot jadual org.

Petang tu dapat call dari Raihan bahawa kereta dia dilanggar motor. ohh bumper keter mmg hancus, maka keluar RM xxx.00... Malam tu pulak tibe2 keter ayah mati tgh jalan di Tol Simpang 4. Kerete ayah kene towing ke KL, dan keluar la RM xxxx.00 .. Ujian dan dugaan..

Minggu tu jugak, MIL warded di Hospital Tg Karang disebabkan sesak nafas. Aku berpeluang la menjaga MIL semalam di hospital. Pengorbanan yang tinggi buat K.Long dan A.Long kerana menjaga siang dan mlm MIL di hospital.




Pada 15 hb April, Qisya pulak warde sebab demam panas. Suhu mencecah 40.4 C. Tgh mlm tu mmg Qisya demam dan aku telah pun bagi ubt bontot, alhamdlillah demam Qisya kebah. Sepanjang mlm, suamiku telah berjaga spongie badan Qisya dlm pelukan beliau. Bila Subuh aku cek suhu Qisya normal dlm 36 C. Sebelum ke opis pagi tu, aku cek juga badan Qisya dan masih sejuk normal mcm biasa. Dalam pukul 11 am suamiku dapati badan Qisya panas, so decided nak hntr ke klinik untk dptkan antibiotik. Semasa suamiku sedang menyiapkan Qisya di toilet (mandi untuk redakan suhu, wash the shi shi), Qisya no response and keluar air liur di mulut. Emergency suamiku bawa ke KPJ Ampang Putri. Discharged on Friday 17 April.


The next Saturday morning, Aisyah Marissa muntah2 pulak. The worse part was she vomited almost everythng including breast milk. Badan jadi lemah sbb air masak pun dia akn muntah. Admitted sabtu until Khamis!! What a long holiday I had. Kali ni mmg aku berkampung di KPJ 24 hours sbb Marissa still breast feed lagi..


Adelah pelawat2 yang menceriakan suasana dan Marissa telah beransur sembuh, ade selera nak mkn...alahamdulillah...keesokkan harinye, Marissa discharged!



Sekarang badan mereka susut, dan masih lagi kurang selera nak makan. Marissa was suspected food poisining, Qisya pun berjangkit dari Marissa. Sebab tu Qisya pun muntah2 n cirit juge.

Ini semua adalah nikmat dari Allah.

3 comments:

  1. u such a strong mama! all i can say is bsabar sbb pasti Allah de reward yg lebih baik for u n ur fmly, ok babe :) miss u!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ darling Dylla..
      Silih berganti....kifarah katenyer...

      Delete
  2. boleh tahan mahal towingnya.. 4 angka tu... pengsan,.

    ReplyDelete