Tuesday, June 5, 2012

Perkahwinan VS Penceraian

Last Friday, 1 June 2012...
Saya balik awal dari ofis..dalam pukul 3.30 ptg dah cabut..sbb nye nak menghadiri majlis nikah kawan sekolah rendah merangkap kawan sederet rumah..agak rapat la, sbb mak bapak kami berjiran dan baik....

Majlis pernikahan mmg penuh dgn emosi..
Tapi kali ni lebih beremosi sbb ayah kawan saya ini telah meninggal dunia lebih kurang 8 tahun yg lepas..
Jadi yang mewalikan pernikahan itu adalah adik bongsu nye....rase sgt bertanggungjawab...
Tibe2 terase kehilangan arwah dalam masjid tuu...
Alhamdulillah semuanye berjalan dgn lancar...

Sewaktu akad nikah, bulu roma saya dah meremang....
Rase nerves..tak tau knapa..
mungkin memahami perasaan pengantin perempuan serta ahli keluarga nye....
Terase seperti malaikat sedang berada di dalam masjid dan merahmati majlis ini....



---------------------------------------------------------------------------------------------------

Berlainan pula dgn kisah kawan baik saya sewaktu di kampus...
Saya menemani beliau ke mahkamah untuk kes penceraian...
Memang meremang bulu roma nie...berdebar jugak..
Terase seperti seolah2 malaikat sedang beradda di sekitar mahlamah...
tak tau nak gambarkan perasaan mcm mane...tapi mmg rase tak best la..
Sewaktu ex husband melafazkan talak tuu, saya dan kawan baik yg lagi 1 sedang berpegang tgn dgn erat...
Terkeluar juga titisan air mate wanita nie...
Selepas sesi ittu, masing2 membawa haluan masing2 tanpa menoleh ke belakang sedikit pun..
Yang paling sedih, kawan saya itu sedang mengandung 6 bulan....
Dan ex husband lansung tak mau ambil tau wlpun sudah nampak perot yg membuncit itu....




Kedua2 kisah ini ade maksud tersirat..
Ape yang cube saya sampaikan adalah perasaan saya ketika dan waktu kedua2 kisah ini berlaku, seolah2 saya memahami isi hati kedua2 orang kawan baik saya...
Kawan A sedang melalui kehidupan yg baru bersame suami..
Kawan B sedang melalui hari2 baru bersame anak nye yang comel...
Moga2 kedua2 kawan baik saya dirahmati Allah...
Amin.







No comments:

Post a Comment